5 tips om uw leden te behouden!

Tijdens de Corona-crisis zijn bij veel verenigingen de ledentallen opgebloeid. Nu per 26 juni landelijke versoepelingen van de Coronamaatregelen zijn doorgevoerd, is zaak de leden te behouden. De grote vraag is: hoe krijg en houd ik leden betrokken bij de vereniging? (meer…)

Als leden betrokken zijn bij de vereniging, dan blijven ze lid, andersom niet per se. Een lid dat niet betrokken is, zal uiteindelijk minder vaak komen en ten slotte weggaan. De vraag is dus: hoe houd u leden betrokken om er zo voor te zorgen dat ze lid blijven?

Tip 1: zorg voor een goede start
Ken uw leden, dus besteed tijd om uw leden goed te leren kennen. Als u niet weet waarom iemand lid wordt, kunt u ook niet goed helpen. Of dat nu in een goede intake of een kennismakingsgesprek is, dat maakt op zich niet zo veel uit. Essentieel is het om hier voldoende aandacht aan te besteden.

Tip 2: eerste periode
Nieuwe leden die nog maar kort lid zijn, kunnen vaak nog twijfelen over het wel of niet lid blijven. Het is daarom belangrijk om te laten zien dat u als vereniging en bestuursleden betrokken bent bij de nieuwe leden; praat regelmatig met ze en betrek ze bij de activiteiten.

Tip 3: maak leden verantwoordelijk
Zorg dat iedereen binnen de vereniging de kans krijgt om mee te helpen om de taken uit te voeren. Zet commissies op en geef ze hun eigen deeltaak. Beleidsdoelstellingen van het bestuur kunnen worden overgedragen aan deelcommissies voor uitvoering. Binnen de commissies wordt kennis gebundeld en kan gericht aan één taak gewerkt worden. Dit geeft de leden verantwoordelijkheid voor een gedeelte van de vereniging.

Tip 4: speel in op behoefte van bestaande leden
Stel ze de vraag: Waarom de leden lid zijn van de vereniging? Wat gaat er al goed, wat kan er beter en wat is daar voor nodig? Denk daarbij niet alleen aan de meest actieve leden maar ook aan de minder actieve leden. Voorwaarde is dat uitkomsten goed gecommuniceerd worden en dat er direct actie ondernomen wordt.

Tip 5: besef dat iemand nooit opzegt om één reden
Het kan voorkomen dat iemand ondanks de bovenste vier tips toch besluit te stoppen. Het is een goed idee om dan een exitgesprek te houden, waarin vaak als reden wordt gegeven: ‘geen tijd’. Maar een laag dieper is het goed om je te realiseren dat het totaal van de ervaringen niet positief genoeg is om er nog langer tijd aan te besteden. Dat maakt ‘geen tijd’ het meest logische antwoord. Vraag daarom niet naar de overkoepelende reden, maar informeer naar de rol van een aantal verschillende onderdelen in de uiteindelijke keuze. Zorg ervoor dat iemand toch met een goed gevoel de vereniging verlaat, zodat hij positief over de vereniging vertelt. Dat is veel waard!