Adfiz zet in op ledengroei

Meer zichtbaar zijn: dat was een van de speerpunten voor Adfiz, de branchevereniging van onafhankelijk financieel adviseurs, in 2016. Jezelf laten zien, meer persoonlijk contact én een magazine resulteerden in het gewenste effect, want meer kantoren sluiten zich bij de vereniging aan. Hoe Adfiz dat precies realiseerde, vertelt Dorien Aaftink, communicatieadviseur bij Adfiz hier.

(more…)

1. Welke acties hebben jullie het afgelopen jaar ingezet op het gebied van ledenwerving?

“2016 stond in het teken van het vergroten van onze zichtbaarheid en het kunnen ervaren van de meerwaarde van Adfiz. We waren bijvoorbeeld wekelijks aanwezig in de vakmedia op lobbythema’s die voor potentiële leden van belang zijn en we stuurden oud-leden het Adfiz magazine toe om zo ook bij hen op tafel te liggen. We nodigden eigenaren van advieskantoren persoonlijk uit voor onze grote bijeenkomsten en hebben tot slot een speciale cadeaupagina ingericht waarin potentiële leden de meerwaarde van Adfiz zelf kunnen ontdekken.”

2. Zijn de eerste resultaten al zichtbaar? Hoeveel nieuwe leden hebben jullie gekregen?

“Wij zijn de intensivering van onze ledenwerving aangegaan als een programma met aanlooptijd. In 2015 hebben we eerst de vereniging volledig vernieuwd. In 2016 ging het dus om zichtbaarheid en kennismaken. Het lidmaatschap van een branchevereniging is geen impulsaankoop, je moet voortdurend in beeld zijn met je toegevoegde waarde. Het resultaat van de afgelopen twee jaar is dat veel kantoren bereid zijn het lidmaatschap te overwegen en de stap ook daadwerkelijk zetten.”

3. Welk advies kun je andere verenigingen geven?

“Laat voortdurend zien wat je allemaal doet. Potentiële leden hebben hier echt geen idee van. Zorg dat je in gesprek komt: via mail, telefoon of tijdens je evenementen. Laat ze tijdelijk meedraaien binnen de vereniging, ze zullen vanzelf vragen om een inschrijfformulier.”