Archiveren en verleiden met een online verenigingsmagazine

Sinds 2017 maakt kappersbranchevereniging ANKO haar ledenmagazine in samenwerking met Elma Media. Bij de start van de samenwerking kreeg het blad een flinke facelift en werd de bladformule grondig herzien. ANKO Kapperszaken wordt inmiddels heel goed gewaardeerd en begin 2019 werd het magazine ook online toegankelijk. Femke Vijn, communicatieadviseur bij de ANKO en hoofdredacteur van het blad, vertelt over hoe print en online elkaar versterken. (meer…)

¨Dat print dood zou zijn, is natuurlijk niet waar. Dat fabeltje is inmiddels wel de wereld uit. Ook wij hebben een jaar of drie geleden aan onze achterban gevraagd of ze niet liever een digitaal magazine wilde. Het antwoord was onomstotelijk ´nee´. Maar dat wil niet zeggen dat je voor 100% op print moet focussen.¨

Femke vervolgt: ¨We hebben Elma gevraagd om – naast de print-versie – ook een online versie te maken. In de eerste plaats om al die waardevolle, leuke en mooie content die we voor het magazine hebben te verduurzamen. Ik heb niet de illusie dat alle lezers ANKO Kapperszaken bewaren en gebruiken als naslagwerk. Print is daarvoor gewoon niet efficiënt. Toch staat het blad bomvol inspiratie, tips, voorbeelden, achtergronden, etc. Hartstikke nuttig als dat eenvoudig toegankelijk blijft. We gaan nu ook bij sommige artikelen aanvullende content online plaatsen, waarvoor in het magazine soms de ruimte ontbreekt. Bovendien maakt de rubricering het mogelijk om min of meer je eigen online thema-magazine samen te stellen, bijvoorbeeld door alle artikelen over leidinggeven of marketing te selecteren.¨

Exclusief voor leden
De opzet van ankokapperszaken.nl is eenvoudig: de bezoeker kan gebruik maken van zoekwoorden en zoeken op editie of rubriek. Op de homepage siert steeds de meest recente editie. Ieder artikel start met een inleidende ´teaser´ die voor iedereen zichtbaar is. De volledige tekst is alleen beschikbaar voor leden van de ANKO. Femke: ¨Meerwaarde tonen is voor verenigingen cruciaal, dat geldt ook voor het magazine. Vandaar het slot erop, maar ook de bewuste keuze voor een zichtbare inleiding. De online versie stelt ons zo in staat om richting potentiële leden een uitnodigend tipje van de sluier op te lichten, met name via Facebook en Instagram. Kortom; met ankokapperszaken.nl heeft Elma ervoor gezorgd dat we kunnen archiveren en verleiden. Geweldige combinatie!¨

Heeft Femke nog een tip voor andere verenigingen? ¨Ja, een vrij eenvoudige: begin gewoon. Wij hebben niet maandenlang gewerkt aan een plan en ook geen batterij adviseurs erbij betrokken. Nu de online versie er is, gaan we ermee spelen en experimenteren. De mogelijkheden die we nu ontdekken en de kansen die we zien kunnen we meteen pakken omdat we iets concreets in handen hebben. Daar leren we meer van dan van veel tijd en energie stoppen in ´what if´s´.