Bij de Les gaat ook online

De NVS-NVL, de onderwijsvereniging voor begeleiders in het vo en mbo, werkt momenteel hard aan de ontwikkeling van een online versie van haar vakblad ‘Bij de Les’. Deze krijgt vorm in de online Kennisbank van Elma Media. ‘Als een lid ons blad uit heeft en in de papierbak gooit, dan gaat het gros van de content van Bij de Les nu verloren’, zegt Pim Wijers, communicatieadviseur bij de NVS-NVL. (meer…)

‘Daarom is het hoog tijd dat we ons blad ook digitaliseren. We creëren zo een kennisplatform en een archief tegelijkertijd. Een pijler van Bij de Les is dat we artikelen schrijven waarmee onze leden dezelfde dag nog aan de slag kunnen in de praktijk. Het is echt een praktisch magazine. Het onderwijs staat niet bekend om haar innovatiekracht en om grote veranderkracht, dus onze artikelen blijven relatief lang relevant. Hoe mooi is het om dat straks te bundelen in een grote, online catalogus?’

Ook de online vindbaarheid en de online beeldvorming rondom de NVS-NVL spelen een grote rol bij de keuze om het vakblad zowel op papier als in digitale vorm aan te bieden. Wijers: ‘Je zit op een schat aan content. Alleen voor de SEO van je website is dat al onbetaalbaar. Je bent dan toch eigenlijk gek om die content alleen offline aan te bieden? Vindbaarheid op zoekmachines betekent dat je online profiel sterker wordt, je wordt relevanter en je trekt een grotere doelgroep aan. Dat staat dus nog los van de extra service die je aan je leden aanbiedt.’

De kennisbank gaat het eerste kwartaal live. De vormgeving is nagenoeg af. Er staan straks twee jaargangen op, zodat de lezer terecht komt op een goedgevulde database. Daarna wordt elke nieuwe editie door Elma Media online gezet. Wijers: ‘Daar heeft de NVS-NVL weinig omkijken naar.’ Per editie worden alle artikelen aangeboden in een gesloten omgeving, al is de hele tekst wel te indexeren door Google. ‘We kiezen ervoor om elke editie één artikel gratis aan te bieden. Als je meer wil lezen, moet je lid worden of een abonnement nemen’, zegt Wijers daarover. ‘We vinden het belangrijk dat ons lid het magazine wel echt als meerwaarde van het lidmaatschap blijft zien. Het gratis artikel per editie is dus een cadeautje voor onze doelgroepen die nog niet lid zijn.