De meerwaarde van branded content

Marketeers kiezen steeds vaker voor branded content: betaalde content verpakt in een redactioneel artikel. En dat is niet voor niets. Uit onderzoek van Sanoma blijkt dat branded content hoog wordt gewaardeerd, effectief is en waarde toevoegt.

(more…)

Branded content scoort op betrouwbaarheid
Branded content wordt over het algemeen als reclame gezien, maar dan leuker, aansprekender, eerlijker en interessanter dan een advertentie. Ook scoort branded content hoog op betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Consumenten lezen het graag, zowel online als in tijdschriften, maar dan moet de invulling wel creatief zijn. Het moet inspiratie en tips geven, relevant zijn en iets geven om over te praten. Vrijwel alle hooggewaardeerde branded content-uitingen voldoen hieraan. Andere ‘vereisten’ zijn een passende link met de afzender, zonder al teveel uit te wijden over de voordelen van het merk en aansluiting van de boodschap bij de redactionele inhoud van het medium.

Branding versus boodschap
Uit het onderzoek blijkt verder dat bij branded content sprake is van beperkte branding. Advertenties in tijdschriften zorgen voor een hogere merkherinnering. De boodschap/het onderwerp van branded content wordt wel beter herinnerd, doordat consumenten branded content beter lezen dan advertenties. Verder is de merkoverweging groter na het zien van branded content dan na het zien van een advertentie. Lezers lijken het merk toch onbewust mee te nemen. Daarbij lijkt enige merkbekendheid wel van belang.