Generatie Y bij uw vereniging aan de slag

Voor een gezonde doorstroming is het slim op tijd opvolging  binnen uw vereniging paraat te hebben. Jonge professionals en starters moeten worden aangetrokken en klaargestoomd om het stokje over te nemen. Maar hoe bereikt u generatie Y, wat spreekt hen aan? En hoe scoort u met uw vacature?

(meer…)

Lees het in het interview met Robert van Tol, Voorzitter Taskforce JongDNA.

Tijdens het 2e jaarcongres van Taskforce JongDNA op 16 juni jl. is uitgebreid stilgestaan bij het aantrekken van jong talent voor een verenigingsbaan. Voor nu gaat het om generatie Y, maar generatie Z komt ook al om de hoek kijken.

Voor generatie Y is een aantal zaken belangrijk: flexibele werktijden, een sociale en ondernemende omgeving en een goede smartphone en laptop. Generatie Z is alweer van een ander kaliber: meer zelf-ondernemend en zelfstandiger. Het zijn wereldverbeteraars  met innovatieve ideeën en disruptieve start-ups die de boel komen opschudden. Groot voordeel is dat ze geloven in samenwerking om zo meer impact te hebben, al moet dat anders worden georganiseerd dan we gewend zijn. Zorg er daarom voor deze jongeren bij uw vereniging in te lijven, zodat u via hen kunt inspelen op  die nieuwe manier van organiseren en samenwerken.

De truc is ook de bestaande mensen op uw verenigingsbureau met hen te verbinden, zodat ze elkaar kunnen aanvullen en u kunt profiteren van de ideeën van deze jonge generatie. Zij zijn de belangrijkste schakel in het aantrekken van nieuwe, jonge leden.  Wat daarbij helpt is een duidelijke propositie, een merk zijn waar mee jongeren willen worden geassocieerd. En ook al blijven ze misschien maar voor één project: over het algemeen zijn ze fris, scherp en resultaatgericht. Dus doe er uw voordeel mee.