Het gebruik van adblockers stijgt verder

In 2016 zal meer dan kwart van de Amerikanen een adblocker hebben draaien. Vooral op de desktop, maar het aantal blokkers op mobiel stijgt ook. Dit jaar zou het aantal mensen met een adblocker in de VS stijgen naar 70 miljoen, in 2017 zal dat 86,6 miljoen zijn.

(meer…)

Intussen heeft Duitsland een kleine overwinning behaald op Eyeo, een aanbieder van ad-blocksoftware. Eyeo mag geen vergoeding meer vragen voor het op een whitelist zetten van advertenties. De Duitse wetgever heeft een Europese richtlijn over het agressief aanbieden van diensten verbreed van de consumentenmarkt naar b-2-b. Het blokkeren zelf blijft volgens het vonnis wel legaal. De toepassing van de uitspraak is nog beperkt: Eyeo stuurt geen factuur naar Springer, verder blijft alles hetzelfde. Pas als het Hooggerechtshof in het beroep uitspraak heeft gedaan, gaat de uitspraak ook voor anderen gelden, of gaat hij weer van tafel.