Hoe bereikt u Generatie Y?

In 2020 is de veelbesproken Generatie Y volwassen. Voor veel verenigingen vormen deze twintigers en dertigers een uitdaging. Echt contact is het devies. Hoe? Met onze 6 tips.

(meer…)

Over Generatie Y zijn veel vooroordelen: ze zijn lui, ongeïnteresseerd,  oppervlakkig in contacten onderhouden, ze googlen liever dan dat ze leren en zijn financiële kortetermijndenkers. Maar daarbij moet niet worden voorbij gegaan aan het feit dat ze hoog opgeleid zijn en nieuwe kennis creëren door te verbinden. Ze delen met peers over de hele wereld via social media en staan zeer open voor ander culturen en denkbeelden. Internet is hun tool voor contact en navigatie, liefst via de smartphone. Het gaat ze niet om eigendom, maar ze willen wél permanente toegang tot producten en diensten als Car2Go of Spotify. Status is gekoppeld aan zelfrealisatie en authenticiteit, niet aan succes en rijkdom. Deze generatie via een traditioneel proces als lid proberen binnen te halen, zal niet werken. Zij hebben het voorwerk zelf al gedaan:  in no time online kennis verzameld en via hun online-vrienden. Ze komen gegarandeerd met een specifieke vraag en willen daar dan direct antwoord op.

Deze generatie wil convenience, begrijpelijke producten. Het onderscheidend vermogen voor verenigingen zit steeds meer in interacties en de dagelijkse service-ervaring. Het bieden van  een relevante netwerk met veel ervaring is waardevol voor generatie Y. Een vereniging kan hen uitstekend ondersteunen, inspireren en kennis verschaffen. Want al zijn ze kritisch, ze zijn op werkgebied nog zeer onervaren.

Tips:
> Inspireren is belangrijker dan motiveren
> Bied structuur en zeg waar het op staat
> Maak ‘echt’ contact, laat zien hoeveel ervaring en kennis er in het netwerk zit
> Wees relevant en laat ‘Y’ echt meepraten
> Bied uitdagingen die verder gaan: faciliteer inhoudelijke groei en excellentie
> Sociale netwerken zijn cruciaal: wees zichtbaar en communiceer duidelijk