Hoe maakt u van uw vereniging een sterk merk?

“Merken vereenvoudigen de identificatie van producten, diensten en bedrijven en onderscheiden deze van de concurrent. Merken zijn een effectief en fascinerend middel om de voordelen en waarde van een product of dienst te communiceren. Ze zijn een garantie voor kwaliteit, herkomst en prestaties, waardoor ze de waarde voor de klant verhogen en het risico’s en complexiteit in het aankoopproces verminderen”. (Kotler & Pfoertsch, 2006)

(more…)

  1. Branding als rode draad door uw vereniging
    Het is essentieel dat iedereen binnen de vereniging het belang van branding in ziet. Branding moet de rode draad vormen door de vereniging en de marketinginspanningen. Stem de merkstrategie daarom volledig af op de verenigingsstrategie.
  2. Betrokkenheid medewerkers
    Zorg ervoor dat alle ‘eigen mensen’ betrokken zijn en de waarden van het merk kennen. Medewerkers zijn een belangrijk onderdeel van uw vereniging en functioneren daarmee als ambassadeurs van het merk. Zij moeten weten waar het merk voor staat en als geen ander de merkwaarden kennen, begrijpen en vertolken. Alleen dan kunnen ze de merkwaarden in contact met klanten overdragen.
  3. Consistente indruk
    Het is belangrijk dat u in elk contact met stakeholders en leden een consistente indruk achterlaat. Onthoud hierbij dat het bij B2B brand management vooral belangrijk is om de complexiteit voor de leden te verminderen en de waarde van uw vereniging voor de leden duidelijk te maken, zonder dat het een salespraatje wordt.
  4. Online branding
    Online branding is een belangrijk onderdeel van B2B branding aangezien men steeds meer informatie via internet tot zich neemt. Neem een online merkstrategie op in de verenigingsstrategie, waarbij de online vindbaarheid centraal staat. Social branding en een blogstrategie mogen tevens niet ontbreken in de online strategie. Met social branding kunt u bouwen aan goede relaties met leden en met blogs laat de vereniging de expertise binnen het vakgebied zien.
  5. Meet het merk
    Het is essentieel om een uitgebreid en adequaat meetsysteem te implementeren, waaraan het succes van het merk kan worden afgeleid.