Klantenbinding steeds belangrijker

Klantenbinding wordt steeds vaker ingezet als maat voor merkentrouw. 22% van de marketeers noemt klantenbinding als marketingdoel zijn ‘nummer 1 prioriteit’, 59% noemt het een topprioriteit. Zij zijn ervan overtuigd dat de band met klanten veel meer gerelateerd is met omzet dan meetgegevens over klanttevredenheid of onderzoeken naar merkentrouw. Zo ontwikkelde Elma onlangs een relatiemagazine voor de relaties van RGP.

(more…)

Klantenbinding

Strategisch plan
Klantenbinding gaat over alle activiteiten die positieve verbindingen leggen tussen bedrijven en hun klanten. Dat blijkt uit onderzoek van B2B Marketing en The Telemarketing Company onder 150 B2B-marketeers: marketeers meten liever de daden van hun klanten dan hun bedoelingen. Bedrijven met goed ontwikkelde strategieën betrekken hun klanten fysiek bij hun groei, bij al hun marketinginspanningen op het gebied van het werven en vasthouden van klanten, productontwikkeling en innovatie, feitelijk hun hele bedrijfsstrategie. Opvallend is dat slechts 28% van de marketeers een strategisch plan hanteert om klantenbinding te vergroten, terwijl 44% van hen zegt eraan te werken.

Strategisch is er dus nog wel een slag te slaan. Net als in de samenhang van acties. De helft van de marketeers denkt namelijk hun mediakanalen te moeten samenvoegen voor een samenhangende aanpak, terwijl slechts 8% aangeeft dat hun kanalen al volledig geïntegreerd zijn.

Daar is dus nog een wereld te winnen. En dat lukt, want die slag slaat u met Elma, dé expert op het gebied van communicatiestrategie. Ons team mediaspecialisten volgt ontwikkelingen in de mediabranche op de voet en slaagt er altijd in het beste resultaat voor haar klanten te behalen.

Meer over het onderzoek is te lezen op B2B Marketing.