KNB start consumentencampagne op social media

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie is een consumentencampagne via social media gestart. We vroegen aan Kevin Kromhout, Marketing Communicatie Adviseur van de KNB hoe dit in de praktijk gaat en wat de eerste successen zijn.  (meer…)

Wat is de aanleiding geweest om te starten met een social media campagne gericht op de consument?
We merkten dat bepaalde doelgroepen moeilijk te bereiken zijn. Neem bijvoorbeeld jongeren. Ze kijken wel op notaris.nl, maar via social media (en dan vooral YouTube en Instagram) kunnen we deze doelgroep veel makkelijker vinden en bereiken. Maar ook ouderen zijn tegenwoordig veel online, voornamelijk op Facebook. Nog een reden om voor ons actief te worden op social media. Sowieso hebben we een brede doelgroep, van jong tot oud. Iedereen krijgt in zijn of haar leven namelijk wel eens te maken met de notaris.

Wat is jullie uiteindelijke doel hiervan?/ Wat zijn de verwachtingen van deze campagne?
Ons doel is om met leuke en aansprekende content verschillende doelgroepen aan te spreken. We willen vooral laten zien dat de notaris met zijn tijd meegaat en midden in de maatschappij staat. Klantgericht, iemand die met je meedenkt. Dat is ook het beeld wat we willen uitstralen op social media en notaris.nl. Omdat social media altijd ‘aan’ zijn, is er eigenlijk sprake van een doorlopende campagne. Iedere week plaatsen we minimaal twee items. Dit kan van alles zijn, van een video tot een checklist of brochure.

Zijn er al reacties vanuit jullie leden? Zo ja, wat zijn de reacties?
Vooral de eerste video waarin een meisje denkt dat een notaris in een notenfabriek werkt, heeft tot veel positieve reacties geleid. Daarnaast zien we dat leden op Facebook de video’s en andere berichten delen. Daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee! Eigenlijk slaan we zo twee vliegen in één klap: we bereiken de consument en onze leden.

Welke tip wilt u andere verenigingen meegeven?
Je kunt tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder video. Investeer in een goede camera en maak de video’s zelf inclusief het monteren. Dit is een kleine investering, maar nog altijd goedkoper dan een extern bureau inhuren. En misschien wel het belangrijkste: just do it. Het hoeft in het begin niet perfect te zijn. Maar als je gewoon aan de slag gaat, wordt het vanzelf beter. Dus geen dikke plannen, maar veel creativiteit, lef en doen. Daar gaat het uiteindelijk om, dat is de gouden tip.