Meerwaarde vereniging in keiharde cijfers

Natuurlijk weet elke vereniging dat ze meerwaarde heeft voor leden, maar dat aantonen lijkt soms lastig. Niet voor het KVGO, de vereniging van en voor ondernemers in de communicatiebranche. Haar rapport ‘De Meerwaarde van het KVGO’ laat zien dat lid zijn van het KVGO bijzonder effectief is en concrete resultaten oplevert.

(more…)

“Als bestuur van het KVGO zijn we er trots op met elkaar meerwaarde te kunnen creëren door gezamenlijk die zaken op te pakken die een enkel bedrijf, hoe groot ook, niet voor elkaar kan krijgen. Een rapport als dit laat de meerwaarde zien van ons collectief”, zegt KVGO-voorzitter Cees Verweij.

Forse besparingen
In 2009 gaf het KVGO bestuur opdracht om voor de leden de toegevoegde waarde van het KVGO zichtbaar te maken. Conclusie was toen dat leden hun contributie jaarlijks meer dan acht keer terugverdienen door de fikse besparingen die KVGO weet te realiseren. Een update van het onderzoek in 2016 laat nog steeds hetzelfde zien en zelfs meer. Het bewijst dat leden de contributie niet moeten zien als kostenpost, maar als investering.
Behalve op financieel vlak toont het rapport diverse kwalitatieve voordelen voor leden aan, zoals vermindering van de regel- en lastendruk en behoud van omzet en werkgelegenheid.

6,5 miljoen euro teruggestort
Een van de vele voorbeelden is de overeenkomsten die het KVGO sluit met verzekeraars. Afspraken die een individueel bedrijf nooit met z’n verzekeraar voor elkaar zal krijgen. Inmiddels hebben veel KVGO-leden al drie keer een restitutie ontvangen, de laatste keer in 2016 waarbij in totaal een kleine 6,5 miljoen euro is teruggestort.

Een ander voorbeeld is het Papiervezelconvenant waardoor leden ook in 2016 geen Afvalbeheersbijdrage hoeven te betalen, Dat bespaart gezamenlijk een kleine 8 miljoen euro per jaar.

Lees meer in het rapport ‘De Meerwaarde van het KVGO’.