Print heeft een onmisbare rol in de communicatiemix

Hoe denken vakgenoten over ontwikkelingen in uw branche? Vanuit hun eigen invalshoek geven drie professionals die werkzaam zijn op het terrein van branche- en beroepsverenigingen hun visie op de volgende stelling: ‘Print heeft een onmisbare rol in de communicatiemix.’

(meer…)

123“Print is niet dood, er is zelf sprake van een wederopstanding! Nadat de laatste 8 jaar alle specialisten er zeker van waren dat print dood is en dat alleen digitaal zou overleven is er sinds drie jaar zeker een heropleving van print. In België merk ik hiervoor verschillende redenen:
– De lezers zijn nog niet allemaal native users van de digitale media.
– Het blijft verschrikkelijk moeilijk een verdienmodel uit te rollen voor de digitale media.
– Het blijft lastig om een echt uitgebreid artikel te lezen via de digitale manier.
– Ondanks de mogelijkheden om film en geluid te verwerken in digitale bronnen blijkt de vraag hiernaar beperkt. En dan zijn er nog de minder belangrijke argumenten, maar die psychologisch mee spelen: het voelt en ruikt gewoon lekkerder!”
André De Vulder, Elma Multimedia B.V.B.A.

foto“Drukwerk en digitale communicatie zorgen samen voor een sterke communicatie. Het verschil zit in verschillende snelheden en de houdbaarheidsdatum van de inhoud. Een twitterbericht verdwijnt snel onder andere tweets, maar een mooi gedrukt tijdschrift lees je  in stilte zonder diverse afleidingen.”
Annemiek Teesing, Bureaucoördinatie BNI

PeterT-uitsnede“Wie schrijft die blijft. Daarom schreven we vroeger boeken woordje voor woordje over. De drukpers maakte dat overbodig. Maar nu maakt digitalisering drukwerk overbodig. Echt waar? Nee… drukwerk heeft nog altijd toekomst. Maar dan wel goed ontworpen, mooi om te zien, fijn om te voelen, bedoeld om de geselecteerde ontvanger te raken. Dus: wie drukt die verrukt, nog steeds.”
Peter Tack, specialist op het gebied van branche- en beroepsverenigingen bij de Vrije Universiteit