Print is helemaal terug, en dat komt vooral door jongeren

Print is terug, de signalen zijn talrijk.  Meerdere onderzoeken tonen aan dat vooral de jongere generatie meer gedrukte tijdschriften en vakbladen lezen dan een jaar geleden. Dit is ook naar voren gekomen uit diverse lezersonderzoeken van verenigingen. De rol van print is daarentegen wel veranderd en heeft een vernieuwde positie binnen de gehele crossmediale communicatiemix gekregen.  (meer…)

Hoe komt dat, deze comeback? Het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour hield onderzoek onder 2.001 consumenten van 18 jaar en ouder en komt tot een verrassende conclusie: print dankt zijn groei vooral door de groeiende populariteit onder jongeren. Ze zijn het afgelopen jaar steeds meer print gaan lezen naast hun online mediaconsumptie. Zowel de groep Generatie Z (18 tot 24) als de leeftijdsgroep tot 35 jaar leest meer via de printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën.

Digitaal én print
Er zijn een aantal gebieden waar die printinteresse van jongere generaties er vooral is. Zo zegt 15%  procent van alle ondervraagden dat ze meer vakbladen zijn gaan lezen. Voor de generatie Z is dit met 28% aanzienlijk meer.

Ook geeft 10% van de grote groep ondervraagden aan meer gedrukte tijdschriften, brochures en rapporten van bedrijven te lezen dan een jaar geleden. Voor mensen tussen de 25 en 34 jaar is dit bijna het dubbele met 19%. Maar liefst 75% van de jongeren geeft aan minstens één tijdschriftpublicatie per maand te lezen. Een groot voordeel van print, vindt 44% van de ondervraagden, is dat het ervoor zorgt dat informatie beter wordt onthouden.

Elma herkent de comeback van print. “Wij zien de laatste jaren de rol van print veranderen. Ook al krijgt print een andere rol, wij geloven in de kracht van print. Het gaat om de crossmediale interactie tussen de diverse communicatiemiddelen. Print zorgt voor diepgang en ‘attention & interest’ en wordt gezien als luxe, een cadeautje dat leden inspireert en professionaliseert. Je wordt even niet afgeleid en je creëert middels print een rust- en focusmoment. De digitale media zoals websites, nieuwsbrieven en social media worden vaak ingezet om de leden te informeren over de actuele ontwikkelingen en voor ‘desire & action’”, aldus Ellen Marijnissen-Dekker.

“Recent is de comeback onder de jongeren ook bevestigd door een lezersonderzoek welke de ANKO (Algemene Nederlandse Kappers Organisatie) heeft gehouden. Nadat wij de printuitgave totaal vernieuwd hebben met een vernieuwde bladformule en een prikkelende vormgeving, geven de ANKO-leden van 30 jaar of jonger het magazine gemiddeld een 9,0. Als dit geen bevestiging is..”