Shipathon; dé maritieme hackathon voor vernieuwers in de zeescheepvaart en scheepsbouw

Om young professionals uit de maritieme sector op een andere manier te laten werken aan de uitdagingen waar maritieme werkgevers voor staan, organiseerde NMT, in samenwerking met de KVNR en met expertise van de Hackathon Factory, de Shipathon. Dit is dé hackathon voor vernieuwers in de zeescheepvaart en scheepsbouw. (meer…)

Het thema was ‘Shake the ship’.

Drie uitstekende ideeën om zeeschepen slimmer, schoner en efficiënter te maken zijn door de jury verkozen tot winnaars van de Shipathon. Tijdens deze maritieme hackathon bogen honderd deelnemers, verdeeld over 16 teams, zich in een figuurlijke zeemijl van 18 uur en 52 minuten over drie uitdagingen:

In de challenge van Rijkswaterstaat en het ministerie van IenW stond centraal welke nieuwe soort data nodig is om de scheepvaart op de Westerschelde nog efficiënter en slimmer te maken. “Al jullie ideeën hebben ons positief versteld doen staan en jullie zijn wat dat betreft allemaal winnaars. Maar team STTL heeft een concept ontwikkeld dat wij morgen al in de praktijk kunnen brengen! Het is het meest innovatieve concept”, zei jurylid Paul Meijer (IenW) bij de prijsuitreiking. Team STTL analyseerde beschikbare big data om tot een oplossing te komen.

Team E-SHIPS is de winnaar van de challenge waarin het ging om een concept voor een emissieloos schip dat over precies tien jaar moet kunnen varen van de Engelse haven Tilbury naar de haven van Amsterdam. Zij ontworpen een concept voor een schip dat vaart op ammoniak. Hiermee wonnen ze een echte wellness-prijs: een rondvaart in de HotTug in Rotterdam. Hun idee is volgens jurylid Roel de Graaf van NMT een terechte winnaar, omdat “beide teams de opdracht goed hebben uitgevoerd, maar de haalbaarheid van het idee van Team E-SHIPS is een stuk hoger”.

Voor de reders is het belangrijk dat efficiënt varen goed aansluit op de logistieke behoefte. In de challenge van de KVNR stond het optimaliseren van de vaarbeweging stond centraal. “De ideeën zijn goed en vernieuwend, beide ideeën hebben positieve en uitdagende kanten”, zei jurylid Annet Koster van de KVNR. “We hebben team Multiple Choice tot winnaar verkozen, omdat het idee verschillende systemen voor just-in-time varen samenbrengt in één platform. Dat maakt de zeevaart veel efficiënter.” Het winnende team gaat er vandoor met een sessie blokarten op het strand om lekker uit te waaien na een nautische mijl werken.

Eerste editie
Deze eerste editie van de Shipathon werd mede mogelijk gemaakt door Rijkswaterstaat, ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en een groot aantal maritieme sponsors.

De deelnemers waardeerden de Shipathon heel goed. In de keuze van de locatie, de challenges en de beloningen is nadrukkelijk gekozen voor de wereld van schepen. Zo konden de deelnemers een rondvaart in een hottub winnen of een middag blokarten op het strand.

De volgende editie van de Shipathon zal in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvinden.

Bron: NMT