Strategie achter BNA Beste Gebouw van het Jaar

Nog tot aan de crisis in 2008 gedroegen teveel architecten zich als arrogante bouwheer die opdrachtgevers en het klootjesvolk wel eventjes vertelden wat goede architectuur is. Dat hebben ze geweten: de branche halveerde. De BNA was toen al bezig om architecten bij te scholen als ondernemer, en om veel klantgerichter te worden. (meer…)

De BNA Beste Gebouw van het Jaar-verkiezing helpt in het verlengde hiervan om de meerwaarde van architectuur voor mens en maatschappij zichtbaar te maken aan een groot publiek. Geen prijs voor mooiste gebouw dus, en ook niet voor architecten, maar voor gebruikers en bewoners. Architect Joost Ector deed wat dit betreft onlangs een mooie oproep aan architecten: neem een leek mee naar de uitreiking en ga in gesprek over wat goede architectuur vermag. Oftewel: kom uit die ivoren toren en vertel in normale woorden (dus niet beginnen over ‘plint’ en ‘maaiveld’) aan mensen hoe architectuur bijdraagt aan leefbaarheid, stimulerende omgevingen, sociale cohesie, toegankelijkheid en duurzame gebouwen.

Voordeel voor BNA en haar leden
We creëren elk jaar weer steeds meer zichtbaarheid – zowel landelijke als vakmedia berichten uitgebreid over de genomineerde en winnende gebouwen, ook via social media. Dat levert een steeds inhoudelijker verhaal op over architectuur en daar kunnen architecten van profiteren zodra ze in gesprek gaan met particuliere en professionele opdrachtgevers.

Wij als vereniging kunnen ons hier uitstekend mee profileren: BNA Beste Gebouw van het Jaar wordt gezien als de enige prijs in Nederland voor gebouwen, temidden van prijzen die vooral zelffelicitaties zijn binnen de beroepsgroep, maar die geen enkele maatschappelijke dialoog teweegbrengen.

Succesvolle acties
We zetten een krachtige mix van kanalen in: persoonlijke mails, nieuwsbrief, free publicity via vakbladen en de Volkskrant. Belangrijk is dat de opdrachtgevers en gebruikers naar de uitreiking komen, deze prijs is voor hen.

En wat ook helpt, is dat we altijd een spannend, nieuw gebouw zoeken als podium voor de uitreiking. Dit jaar hadden we met Jort Kelder als juryvoorzitter een perfecte ambassadeur voor de architectuur. Hij heeft ook op de radio verschillende interviews gegeven over de winnaars.

Tips voor andere verenigingen
Zorg dat je relevant blijft, het is cruciaal dat we als vereniging meerwaarde blijven bieden voor onze leden en de branche – van concrete ondersteuning in ondernemerschap via kennisdelen tot de BNA Academie en het zichtbaar en voelbaar maken van de meerwaarde van architectuur voor mens en maatschappij. Wij gaan ons de komende jaren nog meer openstellen naar de ‘buitenwereld’, te beginnen bij onze nieuwe site die binnenkort live gaat en die gericht is op zowel opdrachtgevers, het grote in architectuur geïnteresseerde publiek en architecten. Van ledensite transformeren we zo naar een site over de meerwaarde van architectuur en de bijdrage van de BNA en haar leden aan meer #gebouwdgeluk.