Communiceer effectief met uw doelgroep
Om succesvol te communiceren is het van belang te bepalen wat u wilt realiseren met uw communicatie en bij wie. Wilt u bijvoorbeeld de naamsbekendheid van uw vereniging vergroten onder vakprofessionals, bij stakeholders of juist bij de consument? Door uw doelgroep duidelijk in beeld te hebben, kunt u uw mediamix effectiever inzetten. Wie is uw doelgroep, waar bevindt ze zich en wat zijn haar specifieke voorkeuren en behoeften? Heeft u dat helder voor ogen, dan bespaart u dat in het verdere traject veel tijd, werk, geld en moeite.
Heeft u eenmaal uw doelgroep bepaald, dan is het zaak uw boodschap helder te krijgen. Wat wilt u precies overbrengen? Wilt u informeren, inspireren en/of verbinden? Of wilt u de nadruk leggen op het ontwikkelen en professionaliseren? De boodschap is bepalend voor de keuze van een medium. Wordt het bijvoorbeeld een digitale uiting of kiest u juist voor print? Door precies te weten wat u wilt overbrengen, kunt u de impact van uw media-inzet aanzienlijk vergroten.
Misschien is het een idee uw communicatiemix eens tegen het licht te houden. Wie weet heeft u baat bij herpositionering, net als de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Wilt u weten hoe de NBA het heeft aangepakt? Bekijk de NBA-case.