Tien basisregels voor een succesvolle nieuwsbrief

Het lijkt zo’n simpel medium, een digitale nieuwsbrief. Makkelijk in elkaar te zetten, snel en goedkoop ook. Maar een goede nieuwsbrief is een doordachte nieuwsbrief. Want hoe valt uw nieuwsbrief op in een grote stroom e-mails? En hoe zorgt u voor de beste effectiviteit en respons? Wij geven u tien gouden tips.

(more…)

1. Zorg voor relevante inhoud
Een goede nieuwsbrief sluit aan bij de behoefte van de lezer. In de huidige stroom aan informatie worden berichten vaak snel gescand en gauw weggeklikt. Zorg er daarom voor dat u uw doelgroep kent en weet wat er leeft. Vraag bijvoorbeeld bij aanmelding voor de nieuwsbrief naar iemands interesses en voorkeuren. Of maak gebruik van ‘tagging’: op basis van het klikgedrag bouwt u een interesseprofiel op. Sluit met uw informatie sowieso aan bij de actualiteit en maak het leuk, zodat het uitnodigt om te worden gelezen.

2. Hanteer een overzichtelijke opbouw
Kies voor een aantrekkelijke vormgeving en zorg voor een duidelijke structuur, zodat lezers zich snel een beeld kunnen vormen van de inhoud. Houd teksten eenvoudig en kort. Maak bijvoorbeeld gebruik van opsommingen en lijstjes. Kies de look & feel van uw website, zodat de ontvanger de nieuwsbrief direct herkent en meteen associeert met uw organisatie. Zorg ook voor een goede balans tussen beeld en tekst: aantrekkelijke foto’s/beelden bij een bericht nodigen sneller uit tot lezen van de tekst.

3. Maak het persoonlijk
Spreek uw lezer aan met zijn naam: ‘Geachte mevrouw De Vries’. Dat suggereert dat u de lezer kent. Vraag bij aanmelding voor de nieuwsbrief daarom naast het e-mailadres vooral ook om de naam. Gebruik bij voorkeur als afzender een persoonlijk mailadres (van een accountmanager of de afdeling communicatie bijvoorbeeld) en geen ‘no reply-adres’, zodat lezers het gevoel krijgen direct te kunnen reageren. Daarbij worden e-mails met een generiek e-mailadres minder snel geblokkeerd door spamfilters.

Klik hier om alle tips te bekijken