Tijdschriftreclame in 0,3 seconden beoordeeld

Is een tijdschriftadvertentie interessant of niet? Dat bepalen lezers binnen 0,3 seconden. Dat blijkt uit fysiologisch onderzoek van de Erasmus Universiteit en Magazines.nl. Zodra een lezer een advertentie ziet, vindt in het brein een heel snelle reactie plaats die samenhangt met de waardering voor de advertentie. De breinrespons is gemeten met behulp van EEG.

(meer…)

Ongecompliceerde advertenties scoren
Dertig respondenten kregen 150 advertenties voorgelegd van auto’s, cosmetica, mode, voedingsmiddelen en elektronica. Tijdens het tonen daarvan is de hersenactiviteit van de respondenten gemeten met behulp van EEG-signalen. Ongecompliceerde advertenties die positieve emoties oproepen, bleken het meest effectief. Ook een hoge merkbekendheid hangt samen met een snelle breinreactie.

Extreme humor
Advertenties die angst oproepen of extreme humor bevatten, werken averechts. Ze vallen op en trekken de aandacht, maar worden als schokkend of raar gezien en negatief gewaardeerd. Daarbij kost het de lezer veel moeite om de reclameboodschap te verwerken. En hoe meer verwerking nodig is, hoe minder aantrekkelijk men de advertentie vindt.

Sterke visuals
Cosmetica-advertenties haalden de hoogst meetbare breinrespons: ze werden zeer aansprekend gevonden. Deze advertenties bevatten vaak sterke visuals, zoals gezichten, die de aandacht trekken.

De breinreactie kan een goede voorspeller zijn van het effect van een advertentie. De methode kan dan ook als handig hulpmiddel dienen bij het testen van verschillende ontwerpen van een advertentie.