Traditionele media: onderschat ze niet

Een leden- of consumentencampagne voeren als vereniging met traditionele media biedt nog steeds volop mogelijkheden op een uitstekend resultaat. Gek genoeg echter zit er een groot verschil tussen perceptie en de werkelijkheid wat betreft de impact en invloed van traditionele mediakanalen.

(meer…)

Een recent gehouden Brits onderzoek van Radiocentre en Ebiquity toont dit aan en laat tevens zien waarom u traditionele media niet mag onderschatten.

En dat is een mooie steun in de rug van alle branche- en beroepsorganisaties die (nog steeds) geloven, investeren en adverteren in kranten, magazines, radio en TV. Want, zo blijkt uit het onderzoek, onderschatten marketeers nog te vaak de impact van traditionele mediakanalen. Dus mocht u als vereniging een consumentencampagne starten, bepaal dan goed uw communicatiestrategie en geef daarin online media niet per definitie de voorkeur. Want traditionele media zijn namelijk nog steeds van grotere waarde en dat wordt wel eens vergeten. Radio en print scoren significant hoger dan adverteerders en mediabureaus verwachten, als het gaat om de merkbouw via reclamecampagnes, terwijl digitale media, zoals video en social media, juist overschat worden.

Groot gat

Hiermee stipt het onderzoek aan dat er een groot gat zit tussen de omvang van de investering die op online media wordt ingezet en de waarde die het eigenlijk oplevert. Daarnaast geeft het ook aan dat marketeers, adverteerders en bureaus – de beslissers in de markt – traditionele media en hun invloed behoorlijk onderschatten. Televisie is het enige medium waarbij de perceptie van professionals overeenkomt met de onderzoeksresultaten. Voor alle andere media komen perceptie en waarheid niet overeen. Kranten, magazines en radio werken vele malen beter bij merkbouw op de lange termijn dan gedacht wordt, online video en social media zijn van veel mindere waarde

Gebaseerd op publicatie van Karin Thybaut, Marketingfacts