Uw product onderwerp van gesprek

Waarom doet de lancering van het ene product veel stof opwaaien en doet een ander product geruisloos zijn intrede? Dat is aan de consument. Mensen maken het merk. Consumenten bepalen of een product succesvol is en breeduit wordt besproken.

(more…)


Jonah Berger, marketing professor aan de University of Pennsylvania, onderzocht wat ten grondslag ligt aan het succes van een product. Hij constateerde dat merken niet meer alleen worden gevormd door dat wat zij uitstralen en communiceren over zichzelf. Het zijn juist de consumenten die bepalen of een merk succesvol is of niet.

Consumenten praten vooral met gelijkgestemden over producten: een gedeelde interesse versterkt de behoefte om erover van gedachten te wisselen. Op die manier brengt de consument de boodschap van die producten heel gericht in de doelgroep.

In zijn internationale bestseller ‘Contagious: Why Things Catch On’ stelt Berger dat mensen 6 psychologische drijfveren hebben om over producten te praten. Men praat over producten die:
•hen beter doen lijken of waarmee ze goed voor de dag komen
•triggers meekrijgen, zoals ‘4 uur Cup a Soup’
•emotie oproepen
•zichtbaar zijn, zoals de nieuwste smartphone
•praktische informatie met zich meebrengen en waarmee ze anderen kunnen helpen, zoals relevante kortingen
•een goed verhaal hebben (storytelling).