Uw vereniging als sterk merk

KLM, Heineken en Philips : het zijn merken die iedereen kent en waarvan iedereen weet wat hij ervan kan verwachten.  Zo moet het ook met uw vereniging zijn. Met een sterke merknaam staat uw vereniging stevig in de markt. Het zorgt voor herkenbaarheid en onderscheidt u van concurrenten.

(meer…)

Een merk is zeer effectief als het gaat om het communiceren van voordelen en waarden van een product of dienst: het is een garantie voor kwaliteit, herkomst en prestaties. Daarmee is het voor klanten waardeverhogend en risicoverlagend én het helpt hen bij het maken van keuzes in het aankoopproces.

Focus op branding
Het belang van branding moet verenigingsbreed bekend zijn. Laat het als een rode draad door uw vereniging en marketingactiviteiten lopen, door de merkstrategie volledig af te stemmen op de verenigingsstrategie.

Betrokken medewerkers
Medewerkers en leden zijn de ambassadeurs van uw merk. Betrek hen bij de branding en zorg ervoor dat zij de waarden van het merk kennen. Als zij weten waar het merk voor staat en de merkwaarden kennen en begrijpen, kunnen zij dat uitdragen.

Consequente indruk
Om ervoor te zorgen dat leden altijd en overal een goede indruk achterlaten, is het zaak het uw leden makkelijk te maken en de waarde van uw vereniging te verduidelijken. Kort, maar krachtig, zonder dat het een verkooppraatje wordt.

Online branding
Maak online merkstrategie onderdeel van de verenigingsstrategie en stel online vindbaarheid centraal. Daarbij mogen social branding en een blogstrategie niet ontbreken. Met social branding bouwt u aan goede relaties met leden en met blogs laat u, heel gemakkelijk, de expertise binnen het vakgebied zien.

Meet!
Heel cliché, maar zo waar: meten is weten. Zorg voor een uitgebreid en adequaat meetsysteem waaraan het succes van het merk kan worden afgeleid.