Waarom adverteren in magazines waardevol is?

Magazines blijven onverminderd waardevol. De consument ziet ze als ‘het beste medium voor het communiceren van nieuwigheden, om nieuwsgierigheid voor merken op te wekken, een imago op te bouwen en om zich emotioneel te binden met een merk’. Dat concludeert het Belgische mediabureau Space op basis van de studies ‘Pulsar 1’ en ‘Pulsar 2.a’.

(meer…)

Interessante conclusie is dat magazine-advertenties bij uitstek geschikt zijn om bekendheid te geven aan nieuwe producten of diensten. Ook hebben ze een positieve invloed op de merkevaluatie en helpen ze een mentale openheid te creëren ten aanzien van een merk. Daarbij zorgt redactionele inhoud of branded content in magazines voor een hoger engagement tegenover merken. Door branded content is ook directe interactie te genereren tussen merken en consumenten.

Tv én magazines
De studies wijzen ook uit dat tv en magazines voor adverteerders de ideale combinatie zijn om de boodschap bij de consument te krijgen. Een opvallende stelling, aangezien de media-investeringen in Europa, met stijgende tv- en dalende magazine-budgetten, tegen deze conclusies ingaan. Magazine- en tv-reclame blijken voor consumenten heel dicht bij elkaar te liggen, zowel in attentiewaarde als in doelstellingen. Beide zijn in staat om een merkimago te versterken, emoties op te roepen en de bereidheid van de consument om het merk te leren kennen te verhogen.

Over het onderzoek
Pulsar 1 is een studie die enerzijds merken en anderzijds touchpoints heeft onderzocht. 2.487 respondenten zijn ondervraagd over 40 touchpoints. De vervolgstudie ‘Pulsar 2a’ richt zich specifiek op deze touchpoints. Tevens is in de vervolgstudie de dimensie ‘aandacht’ toegevoegd. De studie gaat er van uit dat elk touchpoint een eigen strategisch doel heeft. Verschillende touchpoints zijn naast elkaar gelegd en gemeten: is dit touchpoint geschikt voor het versterken van merkimago, vormt er zich gemakkelijk een band met het merk, stimuleert het nieuwsgierigheid, etc.