De wens van elke vereniging: een lid moet een ambassadeur zijn

Elke vereniging probeert van zijn leden “ambassadeurs” te maken. De effecten van een ambassadeur-lid zijn immers groot: de reputatie van de vereniging krijgt een positieve duw, het wordt gemakkelijker om bestaande leden te behouden en nieuwe leden te vinden. Een betere promotie dan een enthousiast lid bestaat er niet.

(meer…)

Ambassadeur KNS

Met name in deze digitale tijden kan een ambassadeur zijn boodschap ook makkelijker communiceren. In dit artikel het verhaal van Klaas Eppenga, net terug van een business trip met collega slagers naar New York, geïnitieerd en georganiseerd door de branche vereniging Koninklijke Nederlands Slagers (KNS).

Niet alleen jaarlijks voor een ontdekkingstrip naar het buitenland, maar juist ook bij uitdagingen rond wetgeving, in geval van juridische kwesties of gewoon voor kennisuitwisseling: dan is het goed te kunnen terugvallen op de branchevereniging ervaart Klaas Eppenga, DGA van gespecialiseerd vleesleverancier Meatstreet, des te meer sinds zijn organisatie een forse groei doormaakt.

Meatstreet is eerder dit jaar gelanceerd als nieuwe naam voor de – door fusie en overname gegroeide groep – vleesbedrijven die opereerden onder de vlag van de Farm Fresh Groep. De naam Meatstreet refereert aan het Meatpacking district, de beroemde wijk in New York, waar tussen trendy winkels vlees wordt verhandeld. “Door de overnames kunnen wij ons nog verder specialiseren en ons assortiment uitbreiden”, zegt Eppenga. “Dat doen we onder onze nieuwe, meer moderne naam met een duidelijke visie: terug naar het ambacht en werken met passie.”

Veranderende rol

Door de groei van zijn organisatie zag Eppenga zijn positie als lid van brancheorganisatie KNS veranderen. “Als kleine ondernemer ben je vooral toehoorder, maar word je groter, dan wil je aan tafel zitten”, zegt hij. “We gingen van 85 naar 300 werknemers, dus dan gebeurt er veel! De impact van CAO-ontwikkelingen bijvoorbeeld is groter. Je hebt juridische bijstand en advies nodig. Daarom wil ik dichter bij het vuur zitten.” De vereniging helpt mij in mij ondernemerschap de juiste keuzes te maken.

Stuurgroep

Voor de winkelslagers, kleine slagers en grootslagerijen die zijn verenigd binnen de KNS is de branchevereniging een klankbord op vele vlakken. “Juridische ondersteuning, wetgeving, steun naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA): als er zaken spelen, trekken we samen op met KNS.” De grootslagers, waaronder Meatstreet, zijn binnen KNS nog eens verenigd in de stuurgroep Meating XL. De groep komt vier keer per jaar bijeen om kennis uit te wisselen en, zoals Eppenga zegt,  uitdagingen te bespreken in wetgeving, verordeningen en rond microbiologische zaken, zoals listeria. “Het is beter om samen op te trekken”, stelt hij. “Alleen heb je naar de NVWA geen stem, met KNS wel.”

Door de groei van het bedrijf heb ik de rol van de vereniging beter ervaren en daar maken wij vanuit Meatstreet dan ook dankbaar gebruik van.