WhatsApp verslaat Facebook

Facebook is in ons land het grootste en meest gebruikte social media netwerk, maar WhatsApp neemt die rol steeds meer over. Persoonlijke berichten, foto’s en video’s worden vaker bewust met een selecte groep gedeeld via WhatsApp dan op Facebook.

(meer…)

Onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.677 Nederlanders laat zien dat Facebook verreweg het populairste social media netwerk is: 76% van de Nederlanders heeft er een profiel, 68% gebruikt WhatsApp en 45% LinkedIn. Belangrijkste reden voor het gebruik van social media is contact onderhouden met vrienden en kennissen (68%) en oude bekenden (47%), gevolgd door foto’s delen en bekijken (44%).

WhatsApp neemt rol Facebook over
Als Nederlanders moeten kiezen tussen WhatsApp en Facebook kiest 72% voor WhatsApp. Bij 18- tot 35-jarigen is dit zelfs 79%. In 2016 verwachten Nederlanders vaker WhatsApp te gebruiken (+16%) dan Facebook (-8%). WhatsApp krijgt vooral de voorkeur voor het onderhouden van contacten en delen van foto’s, met name momenten die interessant zijn voor een specifieke groep.

Meer foto’s via WhatsApp
Het aantal gedeelde foto’s op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (11 foto’s per maand) als op Facebook. Voor 18- tot 35-jarigen zijn dat er 17, tegenover 2,5 op Facebook. Daarmee wordt Facebook steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video’s en foto’s.