Winactie als ‘ledenwervingsmiddel’

Het is een veelgebruikte tactiek – winacties zijn nou eenmaal een beproefde manier om de betrokkenheid in een product, merk of vereniging te verhogen. Door de verhoogde betrokkenheid vertellen deelnemers graag over de actie van hun vereniging. En als dat het resultaat is van de actie, dan heeft u uw achterban omgetoverd tot marketeers. (meer…)

De ANKO, de branchevereniging van de professionele kappers, is altijd op zoek naar manieren om  leden en niet-leden te verrassen en te prikkelen. Afgelopen jaar heeft de verenging Elma gevraagd om voor de zomereditie van het ledenmagazine een kras & winactie op te zetten. Deze editie stuurt de ANKO ook naar niet-leden om hen te interesseren voor het lidmaatschap. Het magazine werd verspreid met een kraskaart met daarop een unieke actiecode die verzilverd kon worden op www.ankokapperszaken.nl.

Voor het beschikbaar stellen van prijzen van deze Kras & Winactie zijn leveranciers benaderd. Hun product en onderneming werd onder andere vermeld in het magazine om exposure te krijgen onder alle lezers. De niet-leden maakten tevens kans op een halfjaar gratis lidmaatschap van de ANKO, waarbij ze gebruik konden maken van alles wat de vereniging te bieden heeft. Na zes maanden eindigt dit lidmaatschap automatisch en is er een contactmoment om het lidmaatschap om te zetten naar een regulier lidmaatschap.

Femke Vijn, communicatieadviseur bij de ANKO: “De Kras & Winactie was een geslaagd experiment; het heeft positieve aandacht en een flink aantal nieuwe leden opgeleverd. Achter de schermen verliep niet alles meteen vlekkeloos, maar dat hoort bij een experiment, daar leer je  van. Daardoor hebben we nu een aangescherpt draaiboek voor een volgende keer. Wordt vervolgd!”