Zesde editie Dag van de Slager XXL laat zien ‘jong geleerd, oud gedaan’

De zesde editie van de Dag van de Slager XXL vond plaats op 24, 25 en 26 mei. 260 slagers lieten tijdens deze drie dagen de veelzijdigheid en creativiteit van het slagersvak zien, en beleven, aan het Nederlands publiek en specifiek kinderen en jongeren.

(meer…)

De slagersbranche heeft behoefte aan jonge, creatieve mensen die slager willen worden om zo voldoende in- en doorstroom te behouden. Tijdens de Dag van de Slager zetten slagers hun deuren open en organiseren activiteiten om te laten zien hoe creatief, afwisselend en ambachtelijk het slagersvak is.

Elke deelnemende slager bepaalt zijn eigen programma tijdens de Dag van de Slager XXL. Voorbeelden van activiteiten die georganiseerd worden zijn: een proeverij, een herkenningstafel, een demonstratie van het uitbenen van een half varken, lam of runderstomp of een klassenbezoek. Het doel van de Dag van de Slager is dan ook om kinderen en jongeren, maar ook volwassenen kennis te laten maken met het slagersvak en –ambacht.

De deelnemende slagerijen hebben verschillende middelen om de Dag van de Slager, en daarmee het slagersvak onder de aandacht te brengen bij kinderen. Een wedstrijd, waarbij leuke prijzen te winnen zijn voor kinderen, is hier onderdeel van.

De Dag van de Slager is bestemd voor alle slagers die ambachtelijke slagershandelingen verrichten, zichtbaar voor winkelend publiek en als onderdeel van dagelijkse activiteiten.

Op http://www.dagvandeslager.nl/ staan alle deelnemende slagers.

Tips voor verenigingen

Om leden deel te laten nemen aan een evenement als de Dag van de Slager kost veel energie. Het persoonlijke belang erbij moet duidelijk en aanwezig zijn. Dus, om veel deelnemers te werven voor een dergelijke landelijke actie:

• Maak deelname laagdrempelig, geen lange vragenlijsten of ‘toezeggingen’ over activiteiten, omdat die vaak last-minute werden georganiseerd.

• Houd het simpel. Beperk het tot een of enkele momenten/dagen of activiteiten die een ondernemer moet doen. De vrijheid die slagers hebben bij de Dag van de Slager is voor sommige deelnemers prettig en andere ervaren het als ingewikkeld of een druk om toch drie dagen mee te doen.

• Faciliteer middelen. Deelnemende slagers kregen dit jaar een zeer uitgebreid promotiepakket voor in de winkel bestaande uit placemats met opdrachten voor kinderen, instore dia, facebook-header, statische sticker voor op het raam, vlaggenlijn, ballonnen, molentjes, kroontjes, prikkertjes. De aankleding van de winkel was dus direct verzorgd.

Initiatief

De Dag van de Slager is een initiatief van Stichting Opleidingsfonds Slagersbedrijf (Sovvb). Naast het verstrekken van subsidies voor opleidingen en trainingen, spant de stichting zich ook in om (jonge) mensen te enthousiasmeren voor een carrière in het slagersvak. Het bestuur wordt gevormd door vertegenwoordigers van CNV Vakmensen, FNV en de KNS. Dat betekent dat de Dag van de Slager een paritaire activiteit is.

Deelname

Deelname aan de Dag van de Slager is mogelijk voor leden van de KNS en voor niet-leden. Daarom is het onderwerp ook heel geschikt voor andere partijen in de markt om deelnemers te werven, zoals vakmedia en formulehouders.
Bekostiging van het project vindt plaats vanuit stichting VOS, elke ondernemer draagt af aan dit fonds, dat zich bezig houdt met scholing en arbeidsmarkt.

Jongeren

De Dag van de Slager heeft een pagina op Facebook en op Instagram om te communiceren met andere spelers in de markt van food, vlees, bbq en consumenten en met jongeren. Naar vmbo’s en basisscholen zijn ansichtkaarten gestuurd om hen te attenderen op de Dag van de Slager en de mogelijkheid van een klassenbezoek. Verder gebeurt er veel tussen de ondernemer en zijn klanten: een uitnodiging voor een klassenbezoek gebeurt buiten onze scope.

Youtube

Speciaal om jongeren te bewegen naar de slager te gaan, heeft dit jaar YouTuber Kalvijn een video gemaakt over de Dag van de Slager, het slagersvak en het werken in de slagerij. Kalvijn heeft Senna, die ook een eigen YouTubekanaal heeft, uitgenodigd om mee te doen aan een speciale challenge; Kun je proeven welk dier je eet? Slager Arend ten Wolde in Amsterdam is gastheer voor de YouTubers en vertelt het duo meer over het slagersvak. Arend krijgt weer versterking van toekomstig IYBC’er Josja Haagsma. Samen laten zij het slagersvak zien en presenteren ze Kalvijn en Senna heerlijke gerechtjes, die de YouTubers moet herkennen (bekijk de video: https://youtu.be/v8M5yzjzP7M).

Reacties en cijfers

In cijfers is het volgende bekend over de Dag van de Slager 2018 XXL:

• 260 deelnemende slagers

• 46.800 aan kinderen uitgedeelde placemats

• Ruim 138.000 unieke views van de video van Kalvijn ‘Kun je proeven welk dier je eet’ op Youtube. Hierin wordt aandacht gevraagd voor De Dag van de Slager en het slagersvak onder de aandacht gebracht.

• De video van Senna heeft 42.000 views gekregen.Onder slagers, deelnemers en niet-deelnemers is een enquête uitgezet. Hier zijn bijna 40 reacties op gekomen. Daaruit bleek o.a. dat het promotiemateriaal goed werd gewaardeerd. Ook wordt de Dag van de Slager als activiteit over het algemeen goed ontvangen. Slagers hebben de vrijheid om iets te organiseren dat binnen hun mogelijkheden valt. De Dag van de Slager bied deelnemers een platform om met klanten in gesprek te gaan. Toch zegt een kwart niet zeker te weten volgend jaar weer mee te doen. Er wordt gekeken naar een andere datum om de Dag van de Slager te organiseren.

Dankzij een actieve pr-campagne heeft de landelijke pers de Dag van de Slager veel aandacht gegeven. Publicaties verschenen in AD, Telegraaf, Telegraaf Vrouw, Telegraaf Video, Telegraaf culinair, NOS Radio, NOS online, RTL Z, RTL Live. Hier zijn de artikelen na te lezen.