Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025
De brancheorganisaties BNO, bvA, DDA, DDMA, IDEA, PMA en VIA hebben de Pitchcode 2025 ondertekend. Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.
Met de ondertekening wordt onder meer paal en perk gesteld aan pitchen zonder vergoeding. De Pitchcode bestaat uit drie hoofdstukken: de opdracht, het selectieproces en de algemene voorwaarden.
Richtlijnen voor eerlijk pitchen
De Pitchcode bevat duidelijke richtlijnen voor het opstellen van een briefing, het aantal deelnemers aan een pitch, de vergoeding en het intellectueel eigendom. Ook zijn er afspraken over verantwoordelijkheid, transparantie en toezicht op een eerlijk proces.
Diana Janssen, directeur BNO: “Professionaliteit in het pitchproces ontzorgt en beschermt ontwerpers én geeft opdrachtgevers de kans om maximale waarde uit het creatieve proces te halen. Een zorgvuldig georganiseerd pitchproces leidt tot betere keuzes, duurzamere samenwerkingen en meer impactvolle ontwerpen.”
Lancering met campagne
De code wordt ondersteund door een Out of Home-campagne die eind september is gestart. Negen kopstukken uit de creatieve industrie werkten mee aan de campagne, die naast buitenreclame ook zichtbaar is via social media en print.
De Pitchcode is te downloaden via een QR-code die breed wordt verspreid onder leden van de brancheorganisaties.
Bron: Marketingreport
