Generatiemanagement

Het is een unicum in de geschiedenis van verenigingsland: vijf opeenvolgende generaties op de ‘verenigingsvloer’. Van de babyboomers die hechten aan inspraak en status tot de jongste generatie die geen moment heeft meegemaakt zonder mobiele telefoon, social media en Google. (meer…)

Van die generaties neemt iedere generatie een nieuwe update van de verenigingscultuur met zich mee. Dit is mooi maar ook best lastig; de vernieuwingsdrang van de jongere generatie loopt wel eens vast omdat de oudere generatie daar af en toe moeite mee heeft; zij omvatten de grootste groep medewerkers. Maar met een beetje inlevingsvermogen wordt het leuker.

De jongere generatie heeft nieuwe inzichten en nieuwe manieren van communiceren en samenwerken. Zij zijn een kleinere groep en hebben daarom steun nodig van de andere generaties om de verenigingscultuur te updaten. Jonge leden in het bestuur binden de jongere generatie aan de vereniging. Dit houdt verenigingen levend en aantrekkelijk voor de leden.

Het risico van vergrijzende verenigingen is het blijven hangen in verouderde routines. Verouderde routines nemen bij alle generaties de energie en vitaliteit weg. Een manier om dit op te frissen is om de jongere generatie te koppelen aan de oudere ervaren generatie. Ze kunnen elkaar inspireren. Het heeft een wederzijds belang en de vereniging wordt eigentijdser.

Iedere generatie is anders en brengt z’n eigen kwaliteiten mee; nog nooit was er zoveel kennis en ervaring binnen de vereniging. De kwaliteit van de interactie tussen generaties heeft invloed op het tempo en de mate waarin de effecten doordringen in de bestaande verenigingscultuur.

Elkaar in levensfasen opvolgende generaties, van de oudste tot de jongste, hebben de potentie om van binnenuit de eigen vereniging fris en ‘bij de tijd’ te houden. Die potentie is te vinden in het gebied waar een generatie de meeste werkenergie van krijgt. Zo haalt u als vereniging het beste uit uw leden en vereniging, en komt het tot optimaal generatiemanagement  door de diverse kwaliteiten van de verschillende generaties te benutten.