Nieuws

Inspireer de volgende generatie

Als branche- of beroepsvereniging weet je als geen ander hoe cruciaal het vakgebied is voor het oplossen van de grote uitdagingen van onze tijd. Of het nu gaat om innovaties in duurzaamheid, doorbraken in zorgtechnologie, of de ontwikkeling van slimme infrastructuur: de professionals in je sector bedenken dagelijks ingenieuze en essentiële oplossingen.

Toch zien we vaak dat het brede publiek, en vooral jongeren, onvoldoende op de hoogte is van wat het vakgebied precies inhoudt, wie de mensen zijn die dit werk doen, en hoe vitaal de bijdrage van verenigingen is aan onze samenleving.

Het voorbeeld van KIVI: ‘Gezicht achter de ingenieur’

Een inspirerend voorbeeld van hoe je hier verandering in kunt brengen, komt van KIVI (Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs). Zij lanceerden onlangs de campagne ‘Gezicht achter de ingenieur’, specifiek gericht op jongeren van 8 tot 14 jaar.

Het doel? Laten zien hoe breed en veelzijdig het ingenieursvak is door middel van echte verhalen van bevlogen ingenieurs. Deze persoonlijke en authentieke vertellingen zijn erop gericht om niet alleen de waardering voor het vak te vergroten, maar vooral ook om jongeren te enthousiasmeren en te inspireren om wellicht zelf voor een loopbaan in deze sector te kiezen.

In de campagne van KIVI komen diverse vragen aan bod die het dagelijkse werk en de passie van ingenieurs belichten:

  • Waarom heb je voor dit beroep gekozen?
  • Wat maakt jouw vak zo leuk?
  • Gaat er weleens iets mis in je werk, en hoe ga je daarmee om?
  • Wat zijn je ambities voor de toekomst?
  • Aan welk project heb je recent gewerkt?

Dit concept is natuurlijk perfect toepasbaar op vrijwel elke branche- en beroepsvereniging. Door de menselijke kant van het vak te laten zien en persoonlijke verhalen van professionals te delen, kun je een brug slaan naar de volgende generatie.

Op deze manier help je mee om je beroep op de kaart te zetten. De maatschappij heeft de expertise en de innovatiekracht van de professionals in jouw branche hard nodig, nu én in de toekomst.

Bent je geïnspireerd geraakt en wil je ook een campagne starten om je vakgebied bij jongeren onder de aandacht te brengen? We denken graag mee.

Bron: KIVI