Nieuws

KNS-voorzitter Koos van Essen: “Ik breng graag dingen in beweging”

Koos van Essen is sinds juni dit jaar voorzitter van KNS. Wie is Koos, wat drijft hem, welke kansen en bedreigingen ziet hij en wat is zijn visie voor het vak en de vereniging? “We staan als branche aan het begin van een mooie periode.”

“Ik was ooit vrijwillig marinier en zat negen maanden op Curaçao. Ik volgde een parachutisten- én een duikersopleiding. Terug in Nederland zat ik tien jaar bij de vrijwillige brandweer als duiker. Enige hang naar het avontuurlijke is mij inderdaad niet vreemd; het onbekende opzoeken, dat spreekt mij wel aan. Uit je comfortzone; onderzoeken, ontdekken, nieuwe dingen meemaken en daar je eigen ding mee doen. Zo kun je mijn kandidatuur voor het voorzitterschap ook wel zien.”

Vertrouwenspersoon
“In 1995 nam ik samen met mijn twee broers de slagerij in Wateringen over van onze vader. We hadden verschillende visies en de samenwerking verliep niet optimaal. Mijn oudste broer ging vervolgens verder in de muziek en mijn jongste broer bleef, maar dan als werknemer. Sindsdien is hij behalve een fijne broer ook een fantastische medewerker én mijn vertrouwenspersoon.”

Arbeidsmarkt
“Ongeveer driekwart van mijn tijd ben ik operationeel bezig in de slagerij. Daarnaast ben ik actief met ondernemerszaken als wet- en regelgeving, de cijfermatige kant en de medewerkers. En we zijn nu bezig met een verbouwing. Er komt onder meer een betere verblijfsruimte voor de medewerkers. Dat is tegenwoordig ook belangrijk als je medewerkers wilt trekken en behouden. De arbeidsmarkt is een van de grootste uitdagingen voor ons vak. Dat de kantine tevens washok, kantoor en opslagruimte is, past mede om die reden niet meer.”

Op de bok
“Bij KNS zat ik onder meer in de adviescommissie Ondernemerszaken en in de kascommissie. Toen de vraag kwam voor nieuwe bestuursleden, stak ik mijn hand op. Ik zei er wel bij: ik wil dan ook wel de voorzitter worden. Dat wil niet iedereen, maar dat is wel mijn ding. Ik zit nu eenmaal graag op de bok, net als mijn vader dat deed. Die was ook altijd in de weer, van voorzitter van de winkeliervereniging tot voorzitter van de Vereniging van Keurslagers. Ik pak ook graag dat leiderschap; dingen in beweging brengen of aan de gang houden.”

Dikke dossiers
“Ik ben nog maar kort bezig en ik vind echt heel veel dingen leuk. Ik krijg er veel energie van. Zo gaf ik onder meer een radio-interview aan BNR en gaf ik een presentatie op de inspiratiemeeting van SVO over de toekomst van de slagersvakopleiding. Maar ook het leiden van het bestuur en het voorzitten van de vergaderingen zijn leuk. Andere aspecten zijn wat meer uitdagend; het doornemen van dikke dossiers over onderwerpen die niet direct in mijn interessesfeer liggen – neem het nieuwe pensioenstelsel – vergen wat meer moeite. Gelukkig bereidt het team in Rijswijk veel voor, dat scheelt enorm.”

Interactie
“Een vereniging leiden is anders dan een bedrijf runnen. In mijn bedrijf ben ik de baas, neem ik de beslissingen. Als voorzitter heb je te maken met je mede bestuursleden, die je ook ruimte wil geven, en met het beleid van de vereniging, met het team en de hele branche. We zijn een ledenorganisatie dus ook de leden geven richting aan het beleid door het bestuur te adviseren. De samenwerking met de andere bestuursleden verloopt prima. Het is een mooi team. Ik zoek graag de interactie. Op de bestuursdag onlangs zijn we daar mee aan de slag geweest en die ervaringen neem ik mee naar de bestuursvergaderingen. Mensen rechtstreeks aanspreken en betrekken.”

Cliché
“De samenwerking met het team in Rijswijk gaat ook prima. Zij staan in de frontlinie voor onderwerpen als wet- en regelgeving, pensioen, cao en belangenbehartiging. Mijn focus ligt vooral op het vakinhoudelijke en het ambacht en op dat gebied wil ik graag iets toevoegen. Dat kunnen en moeten we voeden vanuit het bestuur. Dat kan ook, want wij staan dagelijks met onze voeten in de klei. Die focus op het ambacht klinkt misschien als een cliché, maar ik benoem het toch, omdat het niet alleen belangrijk is voor het verhaal richting onze klanten, maar ook om nieuwe medewerkers richting de branche te krijgen. Juist de jeugd is daarin geïnteresseerd. Met de verbouwing van mijn winkel breng ik het ambacht ook weer meer in het zicht, om die reden.”

Inspirerend
“Het is nog te vroeg om veel te zeggen over wat het voorzitterschap mij brengt. Als voorzitter krijg je de mogelijkheid om lid te worden van het hoofdbestuur van MKB-Nederland. Ik mag namens KNS een cursus Voorzitten branchevereniging doen bij Nijenrode Business University. Verder maakt het voorzitterschap me wel bewuster van wat ik doe, van mijn rol, en hoe mensen daar naar kijken. Dat radio-interview was pittig. De interviewer had diepgaande vragen, onder meer over de toekenning van de ‘titel’ Grootste Liegebeest van het Jaar aan de Vereniging van Keurslagers. Ik ben op dat moment de vertegenwoordiging van de slagers en wil de branche in een objectief en positief daglicht zetten. Leuk is dan weer dat ik op allerlei nieuwe plekken kom, nieuwe mensen ontmoet en dat er allerlei deuren voor mij open gaan. Heel inspirerend.”

Dialoog
“Ik vind het jammer dat er vaak negatief over vlees wordt gesproken. Volgens de antivleeslobby moet vlees van tafel, maar verantwoord vlees is helemaal niet ongezond, mits met mate geconsumeerd. Ik zou graag in dialoog gaan met die organisaties, maar die geven daar doorgaans weinig ruimte voor.”

“De veranderende eetgewoonte is een trend die we niet tegenhouden, ben ik bang. We komen met ons product in het genietmoment terecht van mensen die gaan voor verantwoord en gezond voedsel. Daar ligt een grote kans en daar moeten we op de juiste manier op inspelen.”

“Ik verbouw onze winkel omdat ik er zin in heb en die kansen zie. Ik hoop dat mijn vakgenoten dat ook zien; dat we aan het begin van een mooie periode staan als we in staat zijn verse en verantwoorde kwaliteitsproducten te leveren, met liefde gemaakt, met een verhaal dat klopt en met passie en beleving verkocht. Daar ligt onze kracht en op dat vlak moeten we ons blijven profileren. En dat met open vizier, met oog voor je klant, je omgeving, je winkel en je product. Als de mensen kiezen voor vlees, dan moeten ze bij ons zijn; dat is de boodschap.”

Bron: KNS