Het Notariaat Magazine

Lanceringsdatum

2020

Frequentie

8x per jaar

Het vakblad voor notarissen, het Notariaat Magazine, heeft een metamorfose ondergaan met een nieuwe bladformule en een nieuwe vormgeving.

De vraag

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) geeft al 20 jaar Notariaat Magazine uit, een magazine met alle ins & outs over het notariaat. Daarnaast heeft de KNB ook verschillende andere communicatiekanalen, zoals een corporate website, een ledennet, nieuwsbrieven en social media. Natuurlijk is daartussen nu al een wisselwerking, maar dit wilde de KNB graag verder optimaliseren en integreren. De leden zijn druk met hun werk, cliënten en kantoor; als beroepsorganisatie wil de KNB hen daarin zo goed mogelijk ondersteunen en de kwaliteit hoog houden. Communicatie over bijvoorbeeld nieuwe regelgeving, praktijkvoorbeelden en persoonlijke ontwikkeling is daarin erg belangrijk. Het moet voor de leden zo toegankelijk mogelijk zijn om die informatie tot zich te nemen. De vraag die zij aan Elma stelde was: op welke wijze kan de KNB crossmediaal haar communicatiemiddelen zo effectief mogelijk inzetten en wat betekent dit concreet voor het Notariaat Magazine? Aan ons de vraag of we het huidige magazine wilden restylen en moderniseren met behoud van de sterke punten van het toen reeds bestaande magazine, maar die nét wat diverser is en meer aanspreekt.

De oplossing

Aan de hand van een crossmediale communicatiestrategie waar het Notariaat Magazine ook onderdeel van is, is er verder ingezoomd op het magazine. We hebben een nieuwe bladformule samengesteld en ontwerp gemaakt dat daar mooi bij aansluit. We hielden de diverse doelgroepen in ons achterhoofd en bedachten rubrieken die daarbij aansluiten. Belangrijk uitgangspunt is dat het een verenigingsmagazine is die zorgt voor binding en interactie met de leden, voor vertrouwen en voor loyaliteit zorgt. Met een magazine kan de KNB laten zien waar de vereniging zich mee bezighoudt en hoe het zich inzet voor de leden. We maken een blad maken voor (kandidaat-)notarissen dat ervoor zorgt dat ze trots zijn op hun vak en openstaan voor nieuwe ideeën.

Het resultaat

Een prachtig, veelzijdig magazine dat acht keer per jaar verschijnt en waarop we al vele mooie reacties hebben ontvangen. Het vernieuwde Notariaat Magazine is ook online te vinden op knb.nl. Hier zijn de artikelen gemakkelijk online te lezen, worden video’s geplaatst en polls gehouden. De crossmediale verbinding is er nu absoluut. Mechtelt Lindenhovius, hoofdredacteur KNB Media: “Wat ik hier zelf weer van leer, is dat het goed is je open op te stellen als je iets wilt veranderen. Vaak zijn er eerder bepaalde keuzes gemaakt en werkwijzen ontstaan die heel logisch zijn en lijken. Maar het is goed om die in een veranderproces kritisch te bekijken. Wat je altijd al zo doet, is niet altijd goed!”

Lees hier meer over de samenwerking.