100 jaar CVAH, 100 jaar SAMEN

De Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel bestaat 100 jaar, dat is niet niks. Vóór de oprichting van de CVAH waren er al markten en ook regionale belangenverenigingen. Om verdeeldheid tegen te gaan zijn verschillende marktverenigingen samen gegaan. Zo is de CVAH ontstaan. Van regels, marktmeesters en verordeningen was toen nog nauwelijks sprake. (meer…)

Inmiddels is het ondernemen op de markt een stuk complexer geworden. Dat wordt nog wel eens onderschat.

Wat toen op markten verhandeld werd, was van eigen teelt of werd zelf geproduceerd door de kooplieden. Dit aanbod is natuurlijk enorm veranderd. En wat te denken van het materiaal? De hand- karren werden al snel auto’s en busjes. We kunnen terecht zeggen dat de markt tegenwoordig met al die prachtige verkoopwagens een waardig tegenhanger is van een modern winkelcentrum.

Op de markt staan steeds meer echte specialisten met veel kennis van hetgeen zij verkopen. Kwaliteit en goed advies is veel waard. Dit wordt steeds meer gewaardeerd door de veeleisende consument van vandaag. Zo zien we nu dat de vraag naar gezondere producten toeneemt. Met een groeiend aanbod in biologische en regionale producten speelt de markt hier flexibel op in. Kijk, ook daarvoor gaat u naar de markt!
“En die specialisten op de markt zijn niet langer alleen mannen. Steeds meer vrouwen worden zelfstandig marktondernemer en weten hun mannetje te staan. Ook binnen onze afdelingen zijn meer vrouwen actief. Ik ben als eerste vrouwelijke voorzitter dan ook zeer vereerd om dit speciale moment in de geschiedenis van de CVAH te delen en te vieren. Waar we kunnen strijden we, maar onze werkwijze blijft vooral het zoeken naar gezamenlijke belangen,” aldus Louise Wesselius.

“We zullen als CVAH ervoor blijven zorgen dat de markt toekomstbestendig blijft. Daarbij willen we vooral de jeugd ook terug zien als ondernemers op de markt en samenwerking op markten verbeteren. Door de jaren heen liggen er steeds weer nieuwe uitdagingen op het bord van de CVAH. Zoals nu Corona, Zero emissie zones en de Schaarse Vergunningen. Waar we kunnen strijden we, maar voor ons blijft vooral het zoeken naar gezamenlijke belangen de kern van onze werkwijze. En dat werk doen alle bestuurders met enorm veel plezier. Samen maken we de markt sterk. Samen gaan we op naar de volgende 100 jaar!”

Ter gelegenheid van deze bijzondere verjaardag verschijnt deze week in samenwerking met Elma Media een hippe retrokrant met een knipoog naar het verleden, het heden en vooral de toekomst; een bewaarkrant met verhalen, anekdotes en historische beelden.