Nieuws

Campagne Metaaltechnologie maakt je wereld

De leden van Koninklijke Metaalunie en de werkorganisatie werken samen aan toekomstbestendig ondernemen. Zij geloven dat de MKB-maakindustrie een cruciale rol speelt in het oplossen van maatschappelijke, economische en technologische uitdagingen en de motor is voor nieuwe ontwikkelingen, producten/diensten en stijgende productiviteit. Zij zijn een belangrijk deel van het fundament van de Nederlandse economie en zorgen voor toekomstbestendige welvaart.

De sector wil zichtbaarder worden met een campagne die de sector uit de schulp trekt, trots creëert, én voor awareness zorgt bij de belangrijkste doelgroepen. Misschien is de belangrijkste doelgroep wel de sector zelf, want het wordt tijd dat ze zichtbaar trots wordt op hetgeen zij doet. Met alle positieve effecten die daarbij verwacht mogen worden. Koninklijke Metaalunie laat zien wat in veel grote panden met gesloten deuren op bedrijventerreinen gebeurt. Als die deuren opengaan, letterlijk en figuurlijk, kan iedereen zien wat er achter die deuren voor moois gebeurt. Een campagne kan er voor zorgen dat jongeren weer massaal kiezen voor techniek. Dat hun ouders zien hoe mooi werken in en met techniek is, werk dat betekenis heeft. En dat de politiek ziet wat zij betekenen voor Nederland en hoe ze kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Daarom is afgelopen maand de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ gelanceerd.

Strategie

De campagnestrategie heeft 3 fases:

  • Fase 1 gaat over bewustwording: Zichtbaarheid vergroten en emotioneel laden onder algemeen publiek via radio, abri’s, socials, campagnewebsite (metaaltechnologie.nl), media, posters etc.
  • Fase 2 is trots creëren via ambassadeurschap. De deuren moeten letterlijk open.
  • Fase 3 richt zich vooral op arbeidsmarktcommunicatie.

Tips

  • Zet een budget echt vast. Het is heel aanlokkelijk om meer te doen dan het budget toestaat. Een budget is in een dag op te maken (ook als dat heel groot is), terwijl je er wellicht een paar jaar mee moet doen.
  • Conceptontwikkeling kan in de papieren lopen. Hou in de gaten dat een zo groot mogelijk budget in de middelen terecht komt. Durf dus keuzes te maken om te voorkomen dat er oneindig over de details van concept en strategie wordt gesproken.
  • Doe zoveel mogelijk zelf. Als je toch flink betaald, zie het dan ook als een cursus waar de organisatie van leert. Wat je nu niet kan, kan je wellicht later wel. Dat scheelt in de toekomst flink in je kosten.