Nieuws

Deze maand verschijnt KADER, hét vakblad voor leidinggevenden in het onderwijs, voor het eerst na een flinke restyling op de mat bij leden van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Het proces startte een jaar geleden met een vragenlijst onder leden naar de tevredenheid en verbeterpunten voor het magazine. “Gemiddeld beoordelen leden het blad met een 8,1 en uit het lezersonderzoek bleek dat de inhoud van het blad wordt gezien als relevant, deskundig en up-to-date.

Tegelijkertijd werden nog wat verbeterpunten aangedragen en daar zijn wij mee aan de slag gegaan”, zegt Rob van Ooijen, Interim Hoofd Communicatie bij de vereniging.

De afgelopen maanden hebben de redactie, leden en vormgevers hard gewerkt aan een opfrisbeurt van het blad. Bij de oplettende lezer viel direct op dat de naam licht is aangepast. Van Kader Primair naar KADER. Deze korte en krachtige naam spreekt ook aan in het voortgezet onderwijs en tegelijkertijd houden we vast aan het sterke merk dat er al meer dan 25 jaar staat. Daar hadden leden en zeker ook adverteerders behoefte aan. “We zijn enorm blij met het resultaat. Het blad verschijnt al 25 jaar en de laatste tien jaar is veel hetzelfde gebleven. We waren dus ook zelf wel toe aan vernieuwing”, zegt van Ooijen.

Met het blad wil de AVS naast deskundigheid ook een wij-gevoel blijven overbrengen. Door inspirerende verhalen van, voor en door schoolleiders voor het voetlicht te brengen die herkenning, ambitie of persoonlijke groei oproepen. Daarom hebben is ook een aantal nieuwe rubrieken opgenomen. De restyling past in een breder kader van vernieuwingen. “Zo hebben we twee jaar geleden onze huisstijl vernieuwd en vorig jaar de website. Dat was allebei hard nodig. Het hangt ook samen met onze doelstelling om te groeien.”
Elma Media verzorgt al jaren succesvol de exploitatie van deze communicatiemiddelen.

De AVS kampte zeven jaar lang met een daling van het aantal leden. Geen schande als je bedenkt dat er steeds minder scholen zijn, er steeds meer schoolleiders verantwoordelijk zijn voor meerdere scholen en veel schoolleiders uitstromen door pensionering. Daarnaast hebben alle vakbonden het lastig en worden jongeren minder lid worden van verenigingen. Daar liet de vereniging het niet bij zitten. “Sinds twee jaar zitten we echter weer in de lift. We hebben een groei van circa 7 tot 8% en dat is erg knap. We hebben een grote wervingsactie ingezet en wat processen aangepast die het makkelijker maken. We proberen onze leden te blijven verrassen en ons klaar te maken voor de toekomst,” aldus Rob van Ooijen.