NOVE start campagne ‘We zijn goed op weg’

Begin september is de brandstofbranche in samenwerking met Elma Media de campagne ‘We zijn goed op weg’ gestart. Daarmee wil de NOVE (Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche) namens haar leden Nederland bewust maken wat er al gebeurt om de CO2-uitstoot van vervoermiddelen, werktuigen en machines te reduceren. “Er gebeurt al veel en daarmee hebben we ook al veel bereikt. (meer…)

Daarnaast willen we laten zien dat er ontzettend veel manieren zijn om huidige vaar- en voertuigen milieuvriendelijker in te zetten”, zegt NOVE-directeur Erik de Vries.

Er is veel aandacht voor elektrificatie. Dat is een belangrijke stap richting een CO2-neutrale wereld, maar voor de korte termijn zijn er ook andere oplossingen, vertelt De Vries. “Het is niet realistisch om te verwachten dat het hele Nederlandse wagenpark binnen enkele jaren elektrisch is. Dat is gewoonweg niet haalbaar.”

De noodzaak om klimaatneutrale oplossingen te bedenken is groot. De NOVE ontwikkelt al jarenlang oplossingen voor de klimaatverandering. Dat doen ze door te investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, die minder of geen CO2-uitstoot veroorzaken.

Ook andere kansen benutten
Elektriciteit is een prima oplossing voor bepaalde toepassingen. De NOVE pleit er alleen wel voor om daarnaast ook andere opties te benutten. Zoals de veelbelovende e-fuels en andere CO2-neutrale brandstoffen die we nu al met fossiele brandstoffen mengen. Daarmee wordt de CO2-uitstoot van de vervoerssector al met 5% gereduceerd ten opzichte van 2010. En het zorgt ervoor dat we onze huidige motoren en tankstations kunnen gebruiken. Ook dat is een vorm van duurzaamheid!

We zijn goed op weg
Met de campagne ‘We zijn goed op weg’ wil de NOVE Nederland laten zien dat ze met de gemengde (bio)brandstoffen al goed op weg zijn om de doelen te halen. En dat er ontzettend veel opties zijn die we allemaal voor de juiste toepassingen moeten benutten, zeker op de kortere termijn. En de eerste besparing is uiteraard eenvoudigweg minder brandstof gebruiken.

De NOVE campagne “We zijn goed op weg” is pas gestart en verschillende (vak)media maakten al melding van de campagne. Ook het billboard langs de A-13 is gespot. Inmiddels zien we ook dat de NOVE-leden de campagne omarmen  en uitdragen via hun website en Social Media.