VGCt

Lanceringsdatum

2021

Frequentie

eenmalig

De Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën bestaat 55 jaar. Niet zo’n mooi rond getal als 50 of 60 jaar, maar het is alsnog een mooie leeftijd om dit jubileum met de leden te vieren. “En dus begon voor ons de zoektocht naar hét geschikte cadeau voor ál onze leden. Zoals bij bijna alle verenigingen, hebben ook onze leden veel met elkaar gemeen, maar tegelijkertijd zijn zij totaal verschillende individuen met eigen wensen en interesses. Ook merk je dat het ‘verenigingsgevoel’ over het algemeen bij de jongere generatie leden minder sterk aanwezig is. Een extra uitdaging dus om juist hen meer bij de vereniging te betrekken,” aldus Pieter-Jan van Zwieten (communicatieadviseur VGCt).

De vraag

Het jubileumcadeau moest aan een aantal voorwaarden voldoen; het moest binnen het gestelde budget passen, een link met de wetenschap hebben en, als het even kon, ook een hoog bewaargehalte hebben en verbindend zijn. Diverse ideeën zijn de revue gepasseerd, maar deze waren vaak te duur of hadden de verwachting snel in de prullenbak terecht te komen. Tot de VGCt op het idee kwamen om een jubileummagazine te maken. Een magazine geeft de mogelijkheid om stil te staan bij de afgelopen 55 jaar, verbindende verhalen te vertellen en inzicht te geven in de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen. Daarnaast is het betaalbaar en is er een grote kans dat een mooi magazine in de boekenkast bewaard wordt.

De oplossing

“De keuze is op Elma Media gevallen omdat zij goed begrijpen hoe verenigingen werken en welke uitdagingen daarbij horen, het contact erg prettig en professioneel verloopt en zij de advertentieverkoop voor ons uit handen kunnen nemen”, aldus Pieter Jan. Elma heeft ons bij het gehele traject van A t/m Z geadviseerd en ons op diverse vlakken ontzorgt. 

Het resultaat

VGCt heeft er voor gekozen om het magazine primair als print uit te brengen en daarnaast digitaal beschikbaar te stellen. De reden om nadrukkelijk voor ‘ouderwets’ print te kiezen is juist vanwege de attentiewaarde. Het zoveelste digitale bericht sneeuwt al gauw onder in de enorme stroom van e-mails die we met z’n allen krijgen. Terwijl een mooi opgemaakt magazine dat bij je op de mat valt, je aandacht grijpt. Daarnaast pak je het er makkelijk bij op om het op je gemak te lezen op een moment dat het jou uitkomt.  Het werd zelfs zo goed ontvangen dat er vanaf nu 4 keer per jaar een magazine gaat verschijnen.

Lees hier meer over de samenwerking.