VGCt trakteert

Dit jaar bestaat de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën 55 jaar. Niet zo’n mooi rond getal als 50 of 60 jaar, maar het is alsnog een mooie leeftijd om dit jubileum met de leden te vieren. “En dus begon voor ons de zoektocht naar hét geschikte cadeau voor ál onze leden. (meer…)

Zoals bij bijna alle verenigingen, hebben ook onze leden veel met elkaar gemeen, maar tegelijkertijd zijn zij totaal verschillende individuen met eigen wensen en interesses. Ook merk je dat het ‘verenigingsgevoel’ over het algemeen bij de jongere generatie leden minder sterk aanwezig is. Een extra uitdaging dus om juist hen meer bij de vereniging te betrekken,” aldus Pieter-Jan van Zwieten (communicatieadviseur VGCt).

Het jubileumcadeau moest aan een aantal voorwaarden voldoen; het moest binnen het gestelde budget passen, een link met de wetenschap hebben en, als het even kon, ook een hoog bewaargehalte hebben en verbindend zijn. Diverse ideeën zijn de revue gepasseerd, maar deze waren vaak te duur of hadden de verwachting snel in de prullenbak terecht te komen. Tot ze op het idee kwamen om een jubileummagazine te maken. Een magazine geeft de mogelijkheid om stil te staan bij de afgelopen 55 jaar, verbindende verhalen te vertellen en inzicht te geven in de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen. Daarnaast is het betaalbaar en is er een grote kans dat een mooi magazine in de boekenkast bewaard wordt.

Piet-Jan: “Okay, een magazine gaat het dus worden, maar zoiets omvangrijks maak je niet even naast de normale werkzaamheden. We hadden dus een partner nodig die ons hierbij kon helpen. Gelukkig had ik vanuit een andere werkgever al eens contact gehad met Elma Media en wist ik dat zij mogelijk een geschikte partner zijn. Uiteraard wed je nooit op één paard en ga je het gesprek met meerdere partijen aan. De keuze is uiteindelijk toch op Elma Media gevallen omdat zij goed begrijpen hoe verenigingen werken en welke uitdagingen daarbij horen, het contact erg prettig en professioneel verloopt en zij de advertentieverkoop voor ons uit handen kunnen nemen”.

VGCt heeft er voor gekozen om het magazine primair als print uit te brengen en daarnaast digitaal beschikbaar te stellen. De reden om nadrukkelijk voor ‘ouderwets’ print te kiezen is juist vanwege de attentiewaarde. Het zoveelste digitale bericht sneeuwt al gauw onder in de enorme stroom van e-mails die we met z’n allen krijgen. Terwijl een mooi opgemaakt magazine dat bij je op de mat valt, je aandacht grijpt. Daarnaast pak je het er makkelijk bij op om het op je gemak te lezen op een moment dat het jou uitkomt.